6 tips hoe ik een Google Ads campagne kan opzetten

Google Ads, het voormalige ‘Adwords’, is de meest efficiënte manier om online te adverteren. Hoewel het adverteren binnen Google een complex proces is, valt er wel veel waarde uit te halen. Door Google Ads campagnes effectief in te zetten kunt u heel (doel)gericht geïnteresseerden in uw bedrijf bereiken. We geven in dit blog 6 tips om u verder te helpen met het opzetten van een Google Ads campagne. Lees dus snel verder!

Google Adwords

Wat is Google AdWords?

Laten we eerst even kort uitleggen wat Google Adwords nou precies is. Google Ads is het advertentieprogramma van Google. In dit programma stelt u advertentieteksten in en bied u op woorden waar gebruikers van Google op zoeken. Deze advertenties worden boven aan de niet-betaalde zoekresultaten getoond. De Google Ads resultaten zult u herkennen aan de dikgedrukte melding ‘Advertentie”, verder lijken deze resultaten op de niet-betaalde resultaten. Hierdoor worden ze ook vaak bekeken door de gebruikers van Google. 

De positie van uw campagne worden door het algoritme van Google bepaald. Wanneer u zich in een competitieve markt bevindt kan dit veel tijd en geld kosten om in het advertentie stukje te staan. 

6 tips om een Google Ads campagne op te zetten

Deze 6 tips zorgen ervoor dat u de basis weet van het opzetten van een Google Adwords campagne. 

Groepeer uw zoekwoorden

In Google AdWords kunt u een eigen campagne maken waarin u verschillende groepen creëert voor uw zoekwoorden. In elke campagne kunt u uw advertenties en zoekwoorden onderverdelen in advertentiegroepen. Houd er wel rekening mee dat de zoekwoorden relevant moeten zijn aan de advertentie. Indien u te veel zoekwoorden koppelt aan één advertentie, wordt deze minder accuraat omdat de trefwoorden minder overeenkomen met elkaar. Zorg ervoor dat u deze overeenkomst behoudt, dit zorgt voor een hogere kwaliteitsscore van Google. 

Stel meetbare doelen op voor u Google Ads campagne

Een van de belangrijkste onderdelen van het opzetten van een campagne is het bepalen van een doelstelling. Uw doelstelling is namelijk allesbepalend bij het maken van keuzes binnen Google Ads. Wilt u meer omzet binnen uw webshop of meer aanvragen van uw dienstverlening? Bij ieder doel hoort een eigen campagne. Probeer ook uw doelgroep zo specifiek mogelijk te omschrijven. Hoe specifieker en concreter de doelgroep, hoe sterker de campagne is en hoe groter de kans is dat u uw doel zal behalen. Weet u niet hoe u een doel moet opstellen voor uw website of webshop? Lees dan onze blog: hoe bepaalt u een doel voor u website? 

Uw advertentieteksten, zoekwoorden en plaatsingen moet daarnaast ook passen bij u gekozen doel en doelgroep. Ook is het belangrijk om vast te leggen in welke regio uw advertentie zichtbaar moet worden. Hoe specifieker, hoe beter. 

Bepaal welke type campagnes passen bij uw doelen

Er zijn verschillende adverteermogelijkheden binnen Google. Zo is er een shopping, search of display campagne. Ieder van deze adverteermogelijkheden heeft zijn eigen kenmerken die passen bij de verschillende doelen:

  • Wanneer u uw producten wilt promoten, ga dan voor shopping, remarketing of search campagne.
  • Als u uw diensten wilt promoten, dan is search campagne een goede optie voor u.
  • Wanneer u meer naamsbekendheid wilt genereren, kunt u voor een display campagne kiezen
Maak gebruik van de kracht van machine learning

Door alle algoritmes en systemen weet Google veel van uw doelgroep. Het zou dus zonde zijn om deze gegevens niet te gebruiken. Door machine learning worden deze systemen alleen maar slimmer en sterker, wat ervoor kan zorgen dat wij precies weten wat een gebruiker zoekt en wat hij of zij gaat doen. Door deze informatie kunt uw budget veel efficiënter inzetten, dit komt omdat Google op ieder moment van de dag kan inspelen op het gedrag van de gebruiker. 

Gebruik de nieuwste advertentiemogelijkheden

Google verandert regelmatig, waardoor het soms lastig kan zijn om te bepalen welke advertentie het beste bij u en uw doelgroep past. Een aantal nieuwe en interessante advertentiemogelijkheden zijn:

  • Dynamische zoekadvertenties, deze advertenties gebruiken content van de bestemmingspagina’s op uw website om uw advertenties op zoekopdrachten te targeten. 
  • Slimme shopping advertenties, zijn advertenties met informatie over de winkelvoorraad etc. .
  • Lokale zoekadvertenties, zijn advertenties die een optie hebben waardoor gebruikers uw locaties kunnen bellen en gebruiken het telefoonnummer van de weergegeven bedrijfslocatie. 
Blijf uw Google Ads campagne optimaliseren

Houd regelmatig uw campagne bij om te zien of ze nog bijdragen aan het bepalen van uw doelstelling. Google is continu zijn systemen en algoritmes aan het veranderen. Het is daarom van belang om constant aan de knoppen te draaien om te kijken welke instellingen op dat moment het beste bij uw bedrijf past. Wie dan ook slim omgaat met Google Ads kan de kosten weten te drukken. En dat is iets wat we allemaal wel willen. 

Maar waarom zou u adverteren met Google Adwords?

Ik ga het kort en simpel houden, een groot voordeel van adverteren met Google Ads is dat de kosten en opbrengsten per zoekwoord meetbaar zijn. Wanneer u dus goed bijhoudt welke woorden geen resultaat opleveren, kunt u deze verwijderen en focussen op de zoekwoorden die wel resultaat opleveren en die dus wel bezoekers aantrekken. 

Daarnaast kunt u zo specifiek mogelijk targeten op uw doelgroep. U kunt dus instellen dat u alleen gevonden wilt worden in uw eigen regio. Op deze manier bereikt u geen mensen die het product waarschijnlijk niet gaan kopen. Denk bijvoorbeeld aan een verkoper van fietsen in Breda, die gaat natuurlijk niet targeten op heel Nederland of Groningen. Deze advertenties worden alleen getoond in zijn eigen stad of wijk. Dit scheelt enorm veel onnodige kosten.

Hulp nodig met Google AdWords?

Adverteren in Google Adwords doet u dus niet zomaar, er moet serieus naar gekeken worden en goed plan achter zitten. Heeft u interesse gekregen in het adverteren in de zoekresultaten van Google, maar ziet u het zelf niet zitten of weet u niet hoe u moet beginnen? Voorkom beginnersfouten en onnodige kosten door onze experts dit over te nemen van u. Wij zijn dagelijks bezig met adverteren in Google, waardoor wij de ins and outs wel kennen. Neem vrijblijvend contact met ons op of bekijk onze pagina over Google AdWords. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.